دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 79 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 56 |
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
مبانی نظری
تعریف مدیریت
مدیریت در مفهوم کلی و عام آن، به گونه ها و با دیدگاه های متعدد تعریف شده است. به طوری که باید گفت به تعداد نویسندگان این رشته، از مدیریت تعریف به عمل آمده است. با این همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن، اداره کردن سازمان با استفاده صحیح و منطقی از منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف سازمان می باشد ( قرائی مقدم، 1382).
از مدیریت تعاریف متعددی ارائه شده است و عمدتاً آن را شامل « برنامه ریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت » دانسته اند، اما با توجه به تحولات چند ساله اخیر و نظر به اینکه توجه به اخلاقیات و منابع انسانی در مدیریت امروز جایگاه خاصی پیدا کرده است، تعریف زیر برای مدیریت در شرایط حاضر، مناسبتر به نظر می رسد. از نگاه برخی صاحبنظران، مدیریت ترکیبی از علم و هنر برای پدید آوردن محیطی مناسب می باشد که در آن همفکری و همکاری با دیگران به منظور شکل دادن به فرایندی کارساز امکانپذیر می گردد و همچنین طی آن، استفاده بهینه از منابع، برای عرضه خدمات یا کالاهایی قابل رقابت، جهت جلب رضایت متقاضیان آنها، با پرهیز از بروز هرگونه عواقب نامطلوب تحقق می یابد ( رحمان سرشت، 1384 ).
« کیمبل وایلز[1]» در تعریف مدیریت و رهبری آموزشی می گوید: « رهبری آموزشی عبارتست از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی و هر عملی که بتواند معلم را یک قدم پیش تر ببرد». همچنین به نظر او نقش مدیر و رهبر آموزشی عبارت است از « حمایت، تقویت، یاری و مساعدت و سرانجام همکاری کردن، نه دستور دادن و هدایت کردن » ( قرائی مقدم، 1382 ).
مدیریت، فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد. تاکنون تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:
- هنر انجام امور به وسیله دیگران
- فرایندی که طی آن تصمیم گیری در سازمان ها صورت می پذیرد
- انجام وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
- علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم گیرنده و رابط برای اعضای سازمان ( کونتر[2] و همکاران، ترجمه چمران، 1380).
تعریف ذیل، مفاهیم کلیدی مدیریت را در بردارد:
- مدیریت یک فرایند است.
- مفهوم نهفته مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.
- مدیریت مؤثر، تصمیم های مناسبی می گیرد و به نتایج مطلوبی دست می یابد.
- مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه می گویند.
- مدیریت بر فعالیت های هدفدار تمرکز دارد ( جاسبی، 1370).
« ماری پارکر فالت[3]» در تعریف مدیریت می گوید: « مدیریت هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران است». در این معنی هرکس بتواند کارها را با استفاده از نیروی دیگران به انجام برساند مدیر است. به عبارت دیگر، مدیر هماهنگ کننده و کنترل کننده فعالیت های دسته جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارایی است. در همین رابطه « هنری فایول[4]» در تعریف مدیریت می گوید: « مدیریت عبارت است از علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی به منظور رسیدن به هدف مطلوب با حداکثر کارایی». برخی هم مدیریت را دانش اداره کردن و بهره گیری منطقی و عقلائی از منابعی که در راه رسیدن به هدف یا هدف های معلوم در اختیار گذاشته شده است، تعریف می کنند. استونر[5] می گوید: « مدیریت، فرایند، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل کوشش های سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دستیابی به اهداف معین سازمانی است». آنچه از این تعریف بر می آید آن است که وظیفه اصلی مدیریت، استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدف های سازمانی می باشد. بنابراین می توان گفت: مدیر خوب کسی است که با استفاده صحیح، منطقی و عقلائی از منابع مادی و انسانی، سازمان را برای رسیدن به هدف خود که برآورنده یکی از نیازهای جامعه است، رهبری و هدایت می کند (قرائی مقدم، 1382 ).
2-1-2 . مدیریت کلاس
نهاد آموزش و پرورش، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات و دانایی محسوب می شود. این مهم در کشور ما به علت توسعه کمی آموزش و پرورش و توجه به مؤلفه های دینی و ملی و فرهنگی از گستردگی و ارزش بالایی برخوردار است. تولید دانش و کاربرد آن در فرایند تعلیم و تربیت، موجب افزایش دانایی و توانایی یادگیرندگان و معلمان شده و آموزش و پرورش را در مهم ترین مأموریت خود؛ یعنی، تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآمد بیش از گذشته توفیق خواهد داد ( جوادی بورا و نازکتبار، 1389).
تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت کلاس، ارائه شده است. نظریه هایی که در خصوص سبکهای مدیریت وجود دارد بسیار است مانند نظریه همکاری چستر بارنارد[6] (1983)، نظریه همسازی وایت بک[7] وکریس آرگریس[8](1954)، نظریه سلسله مراتب مازلو[9](1954و1970)، نظریه های X وYداگلاس مک گرگور[10] (1960) و نظریه رنسیس لیکرت[11] (1961،1967) که همگی در خصوص فرد وسازمان می باشند (عرب شهراب؛ ساکی، 1389).
اما پژوهش حاضر سبکهای مدیریت را بر اساس نظریه وولفگانگ و گلیکمن ( 1996 )، مورد توجه قرار داده است. بر این اساس، سبکهای مدیریت کلاس عبارتند از : سبک مداخله گر ، سبک غیر مداخله گر و سبک تعاملی .
واژۀ «مدیریت کلاس» در اغلب تعاریف سنتی ، هم معنا با واژۀ انظباط به کار رفته است . به عنوان مثال دویل[12] (1986) مدیریت کلاس را "درمان بدرفتاری هاو اختلالاتی که در محیط آموزشی رخ می دهد" تعریف می کند. به عقیدۀ وی، هدف مدیریت کلاس ایجاد و حفظ نظم اجتماعی به منظور آرامش و یادگیری بهتر است ( زاکرمن[13]، 2000).
اگرچه اصطلاح انضباط را معلمان، مدیران و دانش آموزان فراوان مورد استفاده قرار می دهند، اما همیشه آن را بهترین کلمه ممکن برای آن منظور خاص نمی دانند. در واقع سال ها شده است که عبارت پسندیده تر مدیریت کلاس ( اداره کلاس) به دلیل محترمانه تر بودن ترجیح داده می شود. یکی از دلایل این ترجیح به حرکت های فلسفی اخیر در تعلیم و تربیت بر می گردد که می توان گفت آسان گیرتر، انسان گراتر و کودک محورتر شده است.
در متون علمی معاصر، مدیریت کلاس، وسیع تر از انظباط تعریف شده است؛ چنانکه لویز[14] ( 1997)، مفهوم انظباط را زیر مجموعۀ مدیریت به شمار می آورد و مدیریت کلاس را مثابه ترکیبی از آموزش، سازماندهی مواد و فعالیتهای درسی و تلاش برای کاهش بدرفتاری دانش آموزان توصیف می کند (جرمین[15]،2002).
ولفانگ و گلیکمن (1986) تعریفی جامع و دقیق از مدیریت کلاس ارائه داده اند؛ به گفتۀ آنها « مدیریت کلاس ، یعنی کلیۀ تلاشهای معلم برای سرپرستی فعالیتهای کلاس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانش آموزان و یادگیری است » . در این تعریف ، چند جنبۀ اساسی برای مدیریت کلاس فرض شده است که یکی از آنها انضباط است؛ در حالی که محدود به آن نیست ( مارتین[16] و بالدوین[17]، 1996).
اگرچه دو اصطلاح ایجاد انضباط و مدیریت کلاس اغلب مترادف دانسته می شوند، میان آنها تفاوت مهمی وجود دارد. به بیان ساده مدیریت کلاس به تنظیم فعالیت های کلاسی به منظور تسهیل تدریس و یادگیری اشاره دارد اما ایجاد انضباط به آن اعمالی اشاره می کند که معلمان به دلیل رفتارهای مختل کننده در فعالیت های کلاسی از جانب دانش آموزان انجام می دهند. اداره کلاس درس آن چیزی است که معلم انجام می دهد تا اطمینان یابد دانش آموزان روی تکلیف در دست اجرا، هرچه که باشد کار می کنند. به عبارت دقیق تر اداره کلاس درس یعنی: استفاده از فنون ایجاد و حفظ یک محیط سالم و خالی از مشکلات رفتاری. معلم از طریق اداره صحیح کلاس می تواند رفتارهای مخرب و مزاحم دانش آموزان را اصلاح کند و میزان مشارکت در یادگیری و سطح انگیزش یادگیری آنها را بالا ببرد. به منظور اداره موثر کلاس درس، معلم باید با انواع راهبردهای مختلف آموزشی آشنا بوده تا در صورت نیاز بتواند این راهبردها را به نحوی موثر در موقعیت خاص خودش به کار ببرد تا بدین وسیله محیطی آرام و بدون فشار روانی برای شاگردانش فراهم آورد ( زمانی، 1389).
کلاس درس خط مقدم فعالیت های آموزشی، تربیتی و جایگاهی برای آماده نمودن افراد برای زندگی در جهان در حال تغییر است. کلاس درس محلی است که خدماتی مستقیم به دانش آموزان ارائه می شود تا آنان از جهت فردی و اجتماعی رشد یافته و زمینه توسعه سالم و همه جانبه جامعه فراهم گردد. چنانچه معلم فاقد توانایی مدیریت کلاس درس به طور مؤثر باشد، بعید نیست سایر مهارت هایش نیز بی اثر شود. بنابراین توجه به مدیریت کلاس، نحوه اداره کلاس ها و به کارگیری بهترین و مطلوب ترین سبک مدیریتی کلاس، امری حیاتی و ضروری است.
[1] - Kimblle Wiles
[2] - Kounter
[3] - Mary Parker Follet
[4] - Henry Faiol
3 - Stonner
[6]- Chester Barnard
[7] - White Back
[8] - Chris Argyris
[9]- Mazlow
[10] - Mc Gregor
[11] - Likert
[12] - Doyl
[13] - Zukerman
[14] - Lewis
[15] - Germine
[16] - Martin
[17]- Baldwin
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 334 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 144 |
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات و مفاهیم
1. 1. مبحث اول: کلیات.. 2
1. 1. 1. معرفی مسئله. 2
1. 2 بیان اهمیت موضوع. 3
1. 3 پیشینه تحقیق. 4
1. 4. سؤال اصلی تحقیق. 5
1. 5. سؤالات فرعی تحقیق. 5
1. 6. فرضیه اصلی تحقیق. 5
1. 7. فرضیه های فرعی تحقیق. 5
1. 8. روش تحقیق. 6
1. 9. محدودیتهای پژوهش.. 6
2. مبحث دوم: مفاهیم 6
2. 1 گفتار اول: داوری.. 6
2. 1. 1 معنای لغوی داوری.. 6
2. 1. 2 مفهوم حقوقی داوری.. 7
2. 1. 3 داوری در فقه. 9
2. 1. 4 داوری تجاری.. 10
2. 1. 5 داوری تجاری بینالمللی. 11
2. 1. 6 داوری بینالمللی در حقوق ایران. 12
2. 1. 7 داوری بینالمللی در مقررات آنسیترال. 13
2. 1. 8 اهمیت داوری بینالمللی. 14
2. 1. 9 اقسام داوری.. 16
2. 1. 9. 1 داوری سازمانی. 16
2. 1. 9. 2 داوری موردی یا اختصاصی. 17
2. 2 گفتار دوم: مفهوم ابطال و بطلان رأی داوری.. 17
2. 2. 1 ابطال. 17
2. 2. 2 بطلان. 17
2. 2. 3 تفاوتهای مفهومی بطلان و ابطال. 17
گفتار سوم : داوری تجاری بین الملل از نگاه فقه اسلامی. 18
3. 1. جواز و نفوذ داوری در فقه اسلامی. 19
3. 2. قلمرو داوری در فقه اسلامی. 20
3. 3. میزان لزوم رای و قراداد داوری.. 21
3. 4. شرایط داور در فقه اسلامی. 22
3 مبحث سوم: تا ریخچه ابطال رأی داوری.. 24
3. 1 تاریخچه داوری و ابطال رأی داوری در حقوق ایران. 24
3. 2. تا ریخچه داوری و ابطال رأی داوری در آنسیترال. 26
فصل دوم :مصادیق ابطال رأی داوری تجاری در حقوق ایران و مقررات داوری آنسیترال
مقدمه: 31
1 مبحث اول: ابطال رأی داوری تجاری در حقوق ایران و قانون نمونه آنسیترال. 31
1. 1 گفتار اول: موارد ابطال رأی داور. 34
1. 1. 1. فقدان اهلیت طرفین. 36
1. 1. 2. بیاعتباری موافقتنامه داوری.. 38
1. 1. 3 عدم رعایت مقررات در خصوص ابلاغ اخطاریهها 40
1. 1. 4 عدم توفیق درارائه دلیل و مدارک پرونده 40
1. 1. 5 خروج داور از حدود اختیار. 41
1. 1. 6 تشکیل هیات داوری برخلاف قواعد 42
1. 1. 7 رأی مؤثر داور جرح شده 43
1. 1. 8 صدور رأی بر مبنای سند مجعول. 47
1. 1. 9 یافتن مدارک جدید مبنی بر حقانیت معترض پس از صدور رأی.. 48
1. 1. 10 پایان مهلت درخواست ابطال رأی داوری.. 49
1. 2 گفتار دوم: بطلان ذاتی رأی داوری.. 50
1. 2. 1 بند اول: تفاوت ماده 33 و ماده 34 قانون داوری تجاری بینالمللی. 50
1. 2. 2 بند دوم: مواردی که رأی داوری بطلان ذاتی دارد 50
1. 2. 2. 1 موضوع اختلاف به موجب قوانین ایران غیرقابل ارجاع به داوری باشد. 51
1. 2. 2. 2 مخالفت با نظم عمومی یا اخلاق حسنه و یا قواعد آمره 52
1. 2. 2. 3 آرای مربوط به اموال غیرمنقول. 53
1. 3 گفتارسوم: اصل 139 قانون اساسی و ابطال رأی داوری.. 54
1. 3. 1 بند اول: ابطال رأی داوری در اصل 139 قانون اساسی. 56
1. 3. 1. 1 تفاسیر اصل 139 قانون اساسی ایران. 57
1. 3. 1. 1. 1 نظریه تفسیر مضیق اصل 139 ق.ا. 57
1. 3. 1. 1. 2 نقد و بررسی نظریه تفسیر مضیق. 61
1. 3. 1. 1. 3 نظریه کمیته بررسی تفسیر بیانیه الجزایر. 63
1. 3. 1. 1. 4 نقد و بررسی نظریه کمیته تفسیر بیانیه الجزایر. 64
1. 3. 1. 1. 5 نظریه تفسیر اصل 139 ق.ا. بر مبنای نمایندگی. 66
1. 3. 1. 1. 6 نقد و بررسی نظریه نمایندگی. 67
1. 3. 1. 1. 7 نظریه تفسیر اصل 139 ق.ا. بر مبنای عدم اهلیت.. 68
1. 3. 1. 1. 8 نقد و بررسی نظریه عدم اهلیت.. 69
1. 3. 1. 1. 9 نظریه مشروط بودن قابلیت ارجاع امر داوری.. 70
1. 3. 1. 2 نقد و بررسی تفاسیر مربوط به اصل 139 ق.ا 73
1. 3. 1. 3 نتیجه بررسی نظرات در رابطه با اعتبار قرارداد داوری موضوع اصل 139 ق.ا 76
1. 3. 2 بند دوم: دعاوی نفتی. 77
2 مبحث دوم: بررسی موارد ابطال رأی داوری در قواعد داوری آنسیترال و حقوق ایران. 79
2. 1 گفتار اول: قواعد داوری آنسیترال. 79
2. 1. گفتاراول: موارد ابطال رای داوری.. 82
2. 1. 1 عدم رعایت قانون حاکم بر داوری.. 82
2. 1. 1. 1 قانون شکلی حاکم بر داوری.. 83
2. 1. 1. 2 قانون ماهوی حاکم بر داوری.. 84
2. 1. 2 عدم رعایت اصول اجباری داوری.. 87
2. 1. 2. 1 اصول رفتار مساوی با طرفین. 87
2. 1. 2. 2 عدم رعایت اصل ابلاغ به موقع. 88
2. 1. 2. 3 عدم رعایت اصل حق دفاع. 91
2. 1. 3 فقدان صلاحیت یا تجاوز از حدود صلاحیت.. 92
2. 1. 4 وجود بینظمی در تشریفات رسیدگی. 94
2. 1. 5 عدم توجیه رأی.. 95
2. 2 گفتار دوم: احکام تکمیلی. 96
2. 2. 1 احکام تکمیلی طبق قواعد داوری آنسیترال. 97
2. 2. 2 احکام تکمیلی در قانون داوری تجاری بینالمللی. 97
2. 2. 3 احکام تکمیلی در قانون آئین دادرسی مدنی. 98
فصل سوم : چگونگی ابطال رأی داور و مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوی ابطال
1 مبحث اول: چگونگی ابطال رأی داوری.. 100
1. 1 گفتاراول: اعتراض به رأی داوری.. 100
1. 2 گفتاردوم: مقررات شکلی در دعوی ابطال رای داور( در بیانیه الجزایر) 102
1. 2. 1 اشکال اعتراض علیه احکام داوری.. 103
2 مبحث دوم: مرجع صالح رسیدگی به ابطال رأی داوری.. 104
2. 1 گفتاراول: دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوی ابطال رأی داوری.. 104
2. 1. 1 دادگاه صالح رسیدگی طبق مقررات قانون داوری تجاری بینالملل ایران. 104
2. 1. 2 دادگاه صالح رسیدگی به دعوی ابطال رأی داور طبق مقررات اتاق ایران. 105
2. 1. 2. 1 در خصوص اختلافات تجاری داخلی ارجاع شده به اتاق بازرگانی. 105
2. 1. 2. 2 در خصوص اختلافات تجاری بینالمللی ارجاع شده به مرکز داوری اتاق ایران. 106
2. 1. 2. 3 مرجع صالح رسیدگی به دعوی ابطال رأی داور طبق مقررات قواعد داوری آنسیترال 106
2. 1. 3 دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوی ابطال رأی داوری در قانون آیین دادرسی مدنی. 109
2. 1. 3. 1 دادگاه ارجاع کننده دعوی به داوری.. 109
2. 1. 3. 2 دادگاه صالح جهت رسیدگی به اصل دعوی.. 109
2. 2 گفتاردوم: رعایت مقررات شکلی در دعوی ابطال رأی داور. 110
2. 2. 1 قانون داوری تجاری بینالمللی. 110
2. 2. 2 مقررات شکلی در قانون آیین دادرسی مدنی. 112
2. 2. 3 گفتار سوم: مستندات درخواست ابطال. 113
3 مبحث سوم: آثار ابطال رأی داوری.. 113
3. 1 گفتار اول: آثار اعتراض به رأی داوری.. 114
3. 2 گفتار دوم: آثار ابطال رأی داوری.. 115
3. 2. 1 امکان ارجاع مجدد اختلاف به داوری.. 116
3. 2. 2 قابلیت اجرای آرای داوری ابطال شده 117
3. 2. 2. 1 اثر فراسرزمینی حکم تعلیق یا ابطال (دیدگاه سنتی و کلاسیک) 118
3. 2. 2. 2 اثر سرزمینی حکم تعلیق یا ابطال (دیدگاه جدید) 121
فصل چهارم : نتیجه گیری
نتیجهگیری.. 125
پیشنهادات.. 132
منابع و مآخذ 133
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 992 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
فهرست مطالب صفحه
چکیده .............................................................................................. 1
بخش اول : کلیات ............................................................................. 2
مقدمه .............................................................................................. 3
الف)پیشینه تحقیق ........................................................................... 4
ب)هدف تحقیق ............................................................................. 5
پ)اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ............................................. 5
ت)روش انجام تحقیق .................................................................... 5
ث)محدودیتها و مشکلات تحقیق .................................................... 6
ج)سؤالات تحقیق ............................................................................ 6
چ)فرضیه های تحقیق ....................................................................... 6
بخش دوم: حقایق پزشکی مربوط به HIV/ایدز ............................... 8
فصل اول:شناسیایی ویروس ایدز ...................................................... 8
مبحث اول:منشاء ایدز ...................................................................... 8
مبحث دوم:ساختمان و ترکیب ویروسHIV ................................. 9
فصل دوم:تشخیص و شناسایی عفونتهای HIVدر انسان................... 10
مبحث اول: پاتوژنر و پاتولوژی.......................................................... 10
الف- مرور دوره عفونتHIV .......................................................... 10
ب- آزمایش های تشخیصی HIV/ایدز ............................................ 11
مبحث دوم: نشانه های بالینی و عوارض ناشی از ایدز/HIV ............ 12
الف- نشانه های بالینی عفونت HIV ............................................... 12
ب- عوارض ناشی از ایدز/HIV ..................................................... 13
1-عارضه ناشی از HIV ................................................................ 13
2-عوارض ناشی از بیماری ایدز ....................................................... 14
پ-عوارض ناشی از ایدز/HIV در کودکان .................................. 14
فصل سوم: انتقال، درمان و پیشگیری ................................................ 15
مبحث اول: راههای انتقال ویروس .................................................... 15
مبحث دوم:درمان و پیشگیری ........................................................... 18
واکسنهایHIV .............................................................................. 18
فصل چهارم:اپیدمیولوژی ایدز/HIV ................................................ 19
مبحث دوم:آمار ابتلا به ایدز/HIV در ایران ...................................... 19
بخش سوم:بررسی حقوقی انتقال ایدز/HIV ..................................... 22
فصل اول: بررسی حقوقی عنوان مجرمانه انتقال ایدز/HIV .............. 22
مبحث اول: دلایل موافقان و مخالفان جرم انگاری رفتارهای ناقل ایدز 22
گفتار اول- دلایل مخالفان جرم انگاری رفتارهای ناقل ایدز .............. 23
گفتار دوم- دلایل موافقان جرم انگاری رفتارهای ناقل ایدز ............ 26
مبحث دوم: مسئوولیت کیفری و بررسی مصادیق قابل بحث در باب انطباق عناوین قانونی با انتقال ایدز/HIV ............................................................. 27
گفتار اول: مفهوم مسئوولیت ......................................................... 28
1-تعریف مسئوولیت کیفری ........................................................... 28
2-عناصر مسئوولیت کیفری ............................................................ 29
الف)ارتکاب عمل مجرمانه و اخلال در نظم عمومی ...................... 30
ب)داشتن اهلیت و قابلیت انتساب جرم انجام یافته ........................ 36
پ)رابطه سببیت بین فعل مجرمانه و زیان وارده .............................. 36
گفتار دوم: انتخاب عناوین کیفری مناسب .................................... 37
1-قتل ........................................................................................... 38
1-1-بررسی فقهی......................................................................... 38
1-2-بررسی حقوقی...................................................................... 40
2-شروع به قتل ............................................................................. 46
3-قتل غیر عمد ............................................................................. 47
الف-بررسی فقهی................................................................................ 47
ب-بررسی حقوقی............................................................................. 49
3-1-قتل شبه عمد ............................................................................ 52
3-2-قتل خطای محض ....................................................................... 52
4-ایراد ضرب و جرح عمدی ......................................................... 52
5-تهدید علیه بهداشت عمومی ..................................................... 54
6-محاربه و افساد فی الارض ......................................................... 55
فصل دوم:سقط جنین و رابطه آن با ایدز ........................................ 57
مبحث اول:الف-تعریف جنین و سقط جنین و انواع آن ........................ 57
ب-سقط جنین.............................................................................. 57
ج-انواع سقط جنین ..................................................................... 58
مبحث دوم: بررسی حقوقی سقط جنین مبتلا به HIV ..................... 60
فصل سوم:عوامل سقوط مجازات در انتقال HIV/ ایدز ................ 65
مبحث اول: فوت جانی یا مجنی علیه ............................................. 65
الف) فوت جانی قبل از فوت مجنی علیه ........................................ 65
ب)فوت مجنی علیه قبل از فوت جانی ........................................... 65
مبحث دوم: رضایت مجنی علیه .................................................... 67
الف)فرض جهل مجنی علیه .......................................................... 68
ب)فرض علم مجنی علیه .............................................................. 68
مبحث سوم: ابراء جانی ................................................................ 69
نتیجه گیری و پیشنهادات .............................................................. 75
منابع ........................................................................................... 77
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 587 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 130 |
فهرست مطالب
درآمد................................................................................................................ 1
1. ساختار پژوهش............................................................................................ ........ 3
1-1. مسألهی پژوهش......................................................................................... 3
2-1. پرسشهای پژوهش.................................................................................... 4
3-1. فرضیههای پژوهش..................................................................................... 4
4-1. پیشینه ی پژوهش....................................................................................... 5
5-1. دشواریهای پژوهش.................................................................................... 5
2. روش پژوهش................................................................................................ 6
«بخش نخست: کلّیات، مفاهیم ،تعاریف»
فصل نخست: سرقت
درآمد................................................................................................................ 10
مبحث نخست: تعریف جرم سرقت و انواع آن....................................................... 11
مبحث دوّم: سرقت عادی..................................................................................... 12
مبحث سوّم: سرقت مقرون به آزار یا تهدید............................................................ 13
بند نخست: عناصر تشکیل دهنده ی جرم............................................................... 13
الف- عنصر قانونی جرم....................................................................................... 14
ب- عنصر مادّی جرم........................................................................................... 14
ج- عنصر روانی جرم........................................................................................... 16
بند دوّم: کیفیّات مشدّد جرم.................................................................................. 17
الف- سرقت مقرون به آزار.................................................................................. 18
ب- سرقت مقرون به تهدید................................................................................ 21
ج: سرقت توأم با ایراد جرح................................................................................. 23
بند سوّم: مسلّح بودن سارق................................................................................... 23
بند چهارم: مجازات مشدّد جرم............................................................................. 25
مبحث چهارم: سرقت های مقرون به آزار با ادبیّات پلیسی....................................... 26
فصل دوّم: پیشگیری از جرم
گفتار نخست: تعاریف و کلّیات........................................................................... 29
درآمد................................................................................................................ 29
مبحث نخست: تعریف لغوی................................................................................ 30
مبحث دوّم: تعریف علمی..................................................................................... 31
بند نخست- تعریف عامّ....................................................................................... 31
بند دوم- تعریف خاصّ........................................................................................ 32
گفتار دوّم: اقسام پیشگیری.................................................................................. 33
مبحث نخست: پیشگیری واکنشی.......................................................................... 33
مبحث دوّم: پیشگیری کنشی................................................................................. 34
بند نخست: پیشگیری موقعیّت مدار....................................................................... 35
بند دوّم: پیشگیری اجتماعی.................................................................................. 35
گفتار سوّم: پیشگیری از جرم در جرمشناسی........................................................ 36
فصل سوّم: آمار جنایی
درآمد................................................................................................................ 39
گفتار نخست: مفهوم و تاریخچهی آمار جنایی......................................................... 40
گفتار دوّم: مشکلات موجود در آمار جنایی ایران................................................ 41
مبحث نخست: نارسایی آمار جنایی در انعکاس سیمای واقعی جامعه........................ 42
مبحث دوّم: فقدان نظام آمار جنایی کارآمد............................................................. 45
مبحث سوّم: متفاوت بودن ادبیّات حاکم بر نهادهای متعدّد متولّی تنظیم آمار جنایی..... 46
بند نخست: عدم آشنایی مأموران با مفاهیم حقوق کیفری.......................................... 46
بند دوّم: تعارضات آماری..................................................................................... 47
بند سوّم: شیوهی نا مناسب دستگاه انتظامی در تجمیع پرونده ها................................ 47
گفتار سوّم: کارکردهای آمار جنایی.................................................................... 48
مبحث نخست: امکان ارزیابی و نقد عملکرد دستگاههای متولّی و مجریان................. 48
مبحث دوّم: امکان بررسی صلاحیّت افراد............................................................... 48
مبحث سوّم: تعریف وظائف نهادها و دستگاههای مجری......................................... 49
مبحث چهارم: امکان شناسایی سریع افراد سابقهدار.................................................. 49
«بخش دوّم: چالشهای فرا روی پیشگیری از سرقتهای مقرون به آزار با نگاهی به تحلیل داده های آماری»
فصل نخست: تحلیل داده های آماری
درآمد................................................................................................................ 52
گفتار نخست: عوامل فردی و جسمی................................................................ 57
مبحث نخست: سنّ.............................................................................................. 57
مبحث دوّم: تابعیّت.............................................................................................. 59
مبحث سوّم: جنس............................................................................................... 62
مبحث چهارم: تأهّل.............................................................................................. 65
مبحث پنجم: سواد................................................................................................ 66
مبحث ششم: مشخّصات جسمانی و روانی............................................................. 68
مبحث هفتم: سوابق کیفری.................................................................................... 70
گفتار دوّم: عوامل اجتماعی و محیطی........................................................... 73
مبحث نخست: اشتغال.......................................................................................... 73
مبحث دوّم: اعتیاد................................................................................................ 74
مبحث سوّم: انتخاب زمان، مکان و آماج سرقت های مقرون به آزار.......................... 76
مبحث چهارم: وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم................................................ 78
گفتار سوّم: شیوه ی ارتکاب جرم.................................................................. 80
فصل دوم: چالشها
درآمد................................................................................................................ 83
گفتار نخست: تقنینی............................................................................................ 83
الف : ابهامات
مبحث نخست: ابهام در نظام قانونی و حقوقی پیشگیری..................................................84
مبحث دوّم: عدم قطعیّت مجازات ها...................................................................... 86
مبحث سوّم: فقدان انسجام موادّ قانونی................................................................... 89
مبحث چهارم: فراگیر نبودن شمول مادّهی 666 قانون مجازات اسلامی..................... 89
مبحث پنجم: عدم تفکیک بین ربودن های مندرج در موادّ 657 و 665 قانون
مجازات اسلامی............................................................................ 90
ب : خلأها
مبحث نخست: فقدان عنصر قانونی درخصوص جلب ابتدایی متّهمان........................ 91
مبحث دوّم: فقدان جرم انگاری بعضی از شروع به سرقت ها................................... 92
مبحث سوّم: عدم پیش بینی ضبط وسائل مورد استفاده در جریان سرقت................... 93
مبحث چهارم: قانونمند نبودن نقل و انتقالات موتورسیکلتها................................... 94
مبحث پنجم: خلأ قانونی در خصوص حمل سلاحهای سرد نامتعارف....................... 95
مبحث ششم: ناکارآمد بودن قوانین مربوط به مبارزه با موادّ مخدّر.............................. 96
گفتار دوّم: قضایی............................................................................................... 98
مبحث نخست: عدم وجود شعب تخصّصی در دادسرا و دادگاه............................... 98
مبحث دوّم: صدور دستورات مبهم و غیرمرتبط و نیز اخذ تأمین های نامتناسب.......... 99
مبحث سوّم: عدم توجّه به اصل حتمیّت و قطعیّت در تعیین مجازاتها....... 101
مبحث چهارم: تعیین مجازات نامتناسب.................................................................. 103
مبحث پنجم: زندان و مشکلات مربوط به آن.......................................................... 103
مبحث ششم: عدم توجّه به جنبه ی عمومی جرم...................................................... 105
مبحث هفتم: فرآیند طولانی رسیدگی...................................................................... 105
گفتار سوّم: اجرایی............................................................................................. 106
مبحث نخست: کشف و مهار سنّتی جرایم.............................................................. 107
مبحث دوّم: تفاوت و تعارض آماری..................................................................... 107
مبحث سوّم: تجمیع نامناسب پروندهها.................................................................... 108
مبحث چهارم: عدم استفاده ی بهینه از پلیسهای تخصّصی....................................... 109
مبحث پنجم: فرآیند پیشگیری بدون حضور نهادهای غیر امنیّتی................................ 110
مبحث ششم: رسانهها؛ پیشگیری یا ترویج؟............................................................. 110
مبحث هفتم: کم اقبالی نسبت به پیشگیری وضعی................................................... 113
نتیجهگیری.......................................................................................................... 116
فهرست منابع و مآخذ.......................................................................................... 119
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 793 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 250 |
طرح کلی رساله
از آن جا که رسالهی حاضر، هم دارای جنبهی فقهی و هم حقوقی است، ضروری بود که پس از طرح مفاهیم و مبانی کلی، به طور جداگانه، هر کدام از قاعدهی فقهی و حقوقی عدل و انصاف مورد بررسی قرار داده شود؛ از این رو رساله در دو بخش طراحی شده و در هر بخش با دو فصل، مباحث از یکدیگر متمایز گردیده است:
در بخش اول طی دو فصل به تبیین مفاهیم و مبانی قاعده پرداخته و پس از معنا شناسی عدل و انصاف و بیان پیشینیهی تاریخی جایگاه آن، به طرح و ارزیابی مبانی ارائه شده در مورد توانایی درک عقل نسبت به مفهوم و مصداق عدالت، پرداخته شده است.
بخش دوم نیز به دو فصل تقسیمبندی شده است:
فصل اول آن به طرح قاعدهی فقهی عدل و انصاف، پیشینهی تاریخی قاعده، مقایسهی آن با قواعد و یا مباحث مشابه، ادلهای که میتوان برای قاعده بیان نمود، پرداخته و در نهایت ضمن ارائهی نظریهی نگارنده نسبت به وجود چنین قاعدهای، نظرات و ادلهی قاعده مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در فصل دوم، عدالت و انصاف را به عنوان قاعدهای حقوقی در نظر گرفته و ضمن بیان قاعده، پیشینهی تاریخی آن و مقایسه با مباحث مشابه، پذیرش قاعده مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نظریهی نگارنده دربارهی جایگاه عدالت و انصاف در حقوق ایران ارائه میگردد.